Sah, Ismail Sabri Yaakob Perdana Menteri Malaysia

Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob. foto: malay mail

Ismail Sabri Yaakob resmi menjadi Perdana Menteri Malaysia setelah dilantik di hadapan Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah di Istana Negara, Sabtu pukul 14.30 waktu lokal.

Dalam pelantikan itu Wakil Presiden UMNO itu, tampak hadir Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi, mantan Perdana Menteri Najib Razak, dan mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Pelantikan disiarkan langsung di saluran televisi pemerintah serta halaman Facebook Kantor Perdana Menteri.

Acara yang berlangsung di Majelis Singgasana Istana Negara tersebut mengukuti prosesi pengangkatan dan penandatanganan sumpah jabatan.

Saat pernyataan sumpah Ismail Sabri mengucapkannya di depan Yang di-Pertuan Agong. Setelah itu perdana menteri menandatangani beberapa dokumen penting.

Dokumen-dokumen yang sudah diteken diserahkan ke ketua hakim negara Tun Tengku Maimum disaksikan Kepala Sekretariat Negara M Zuki bin Ali.

Setelah itu Mufti Wilayah Dr Luqman Haji Abdullah memimpin bacaan doa di hadapan raja. Usai berdoa Yang di-Pertuan Agong meninggalkan Majelis Singgasana diikuti oleh Perdana Menteri Ismail Sabri beserta istri.

Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob adalah seorang politikus Malaysia yang merupakan Perdana Menteri Malaysia ke-9 sejak 21 Agustus 2021.

Sebelumnya, ia menjabat sebagai Wakil Perdana Menteri Malaysia, Menteri Senior Malaysia, dan Menteri Pertahanan Malaysia di Kabinet Muhyiddin.

Pria kelahiran 18 Januari 1960 itu pernah juga menjabat Anggota Dewan Rakyat sejak 2004. Sebelum menjadi Perdana Menteri dia adalah Wakil PM Malaysia (2021–2021). TILIK.ID

Post a Comment

Previous Post Next Post